06 November, 2013

Ego


Assalamualaikum.

aha lamanya dah tak bersembang dengan korang. hm.

aku tak tahulah nak cakap selama aku hidup ni aku dah cukup belajar tntg manusia. tp aku rasa mcm nak stop je dari belajar dan jumpa macam macam lagi jenis ragam manusia. memang hidup aku ni macam dalam kegelapan. penuh dengan masalah. susah nak tgk aku senyum susah nak aku gembira dengan keikhlasan hati aku. but them. they make me smile no matter how hard they try i will always smile when with them.

selama ni aku senyap aku diam. aku cuba tahan aku cuba pendam aku cuba tak terlampau emosi. tapi kadang kadang aku tanya jugak dekat diri aku ni kenapa aku jadi macam ni? kenapa aku jadi ego? kenapa aku jadi macam orang takde perasaan? susah. susah nak puaskan hati semua orang. susah nak jadi sahabat dekat semua orang. susah nk buat orang terima siapa kita. aku cuba nak jadi kuat. aku cuba nak kentalkan hati aku. tapi aku tak boleh bila dengan orang yang aku dah anggap sebahagian dari hidup aku. aku tak boleh nk konon kuat aku tak boleh nk konon boleh kawal emosi bila diperlakukan semua ni. aku cukup untuk jadi jujur untuk jadi kawan yang terbaik tapi kenapa aku dibalas dengan perkara yang sebaliknya ?

aku tanya ! aku soal ! kenapa ?! kenapa ?! tapi. takde siapa pun cuba nak jujur. takde siapa. semua nak diam semua nak senyap. korang nak aku buat apa lagi? korang nak aku buat macam mana lagi? korang nak aku ubah apa lagi? aku tak tahu apa salah silap aku kalau korg tak tegur perangai aku. dengan buat aku macam ni takkan mengubah apa ! dengan tikam belakang. cakap belakang. dan cuba jadi pura pura depan aku takkan ada hasilnya selain dendam. benci. ini baru suku aku tunjuk siapa aku. belum sampai separuh.

aku cuba nak faham sorg sorg. aku cuba nak jadi kawan yang terbaik untuk korang. tak boleh ke bagi kerjasama? tak boleh ke kita bina persahabatan dengan usaha kita bersama? tak boleh ke? aku tak kuat korg. aku tak sekuat yg korg tgk. aku perlukan kawan yang ada bila aku bangun yang ada bila aku jatuh. yang gembira dengan kebahagiaan yang turut memahami kesedihan aku.

semua ada ego masing masing dan itu yang buat aku jadi down.

1 comment:

  1. kadang kadang pengalaman tu buat kita belajar satu dimensi baru. tak semua orang faham apa yang kita rasa dan kita pun tak faham apa yang orang rasa. tapi bila fikir balik, hidup ni kalau takde rasa sakit, takdelah warna-warninyaa.. dan sebab tu Allah ada untuk dengar luahan hambaNya. suatu saat, kita akan fikir balik benda camni dan benda ni yang akan bangkitkan semangat baru. It's okay kalau orang tak suka kita, tak suka apa kita buat. Yakin pada diri, Yakin pada Allah. Teruskan hidup dengan senyuman biarpun kebenaran selalunya pahit :)

    ReplyDelete